Sandra de Faria*
Sarah Medeiros Avelar**
RESUMO: O artigo problematiza a
contrarreforma da educação superior no Brasil e o seu alvo de mudança
estrutural e conceitual de universidade. Objetiva contribuir com o debate
crítico-analítico sobre o projeto de formação profissional propugnado nas
Diretrizes Curriculares Nacionais de 1996 e a
configuração
do Serviço Social como área de conhecimento e avanço qualitativo inserido no
contexto contraditório da Universidade. A proposta de discussão advém da
hipótese de que a expansão dos cursos de Serviço Social sob a lógica privatista
mercantil, com forte apelo aos valores do neoconservadorismo, é uma tendência
incompatível e antípoda dos princípios, diretrizes, núcleos de fundamentação e conteúdos
postulados nas Diretrizes Curriculares Nacionais de 1996.
PALAVRAS-CHAVE: Serviço Social; Educação
Superior; Mercantilização; Financeirização; Conservadorismo.
Conservative
offensive in higher education and the challenges to training in Social Work in
Brazil
ABSTRACT: The
article discusses the counter-reform of higher education in Brazil and its
target for structural and conceptual change in the university. It aims to
contribute to the critical-analytical discussion on the professional training
project advocated in the 1996 National Curriculum Guidelines
and the configuration of
Social Work as an area of knowledge and qualitative advancement inserted in the
contradictory context of the University. The discussion proposal stems from the
hypothesis that the expansion of Social Service courses under the mercantile
privatist logic, with a strong appeal to the values of neoconservatism, is an
incompatible and antipode trend of the principles, guidelines, foundations and
content postulated in the Curricular Guidelines 1996 Nationals.
KEYWORDS: Social
Work; Higher education; Commodification; Financialization; Conservatism
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